La glosa a l’escola
El març del 2019 el Departament d’Innovació ha reconegut, com a Innovació Pedagògica, el projecte interdisciplinar de la Glosa: Cançó Improvisada, que ve desenvolupant l’escola des del curs 2007/08 i que va merèixer també, l’any 2012, el premi Baldiri Reixach, apartat Escoles.
Treballar la glosa a l’escola significa potenciar l’oralitat de la llengua en totes les seves dimensions: creativitat, dicció, entonació, volum, actitud corporal, text poètic, estructuració de la conversa, comprensió del que es diu, ampliació de vocabulari, capacitat de síntesi, canvi d’ordre d’estructures sintàctiques, autocorrecció, respecte envers l’emissor, prendre la paraula, participació activa …etc.
Aquest projecte interdisciplinar de centre el treballem durant tota l’etapa d’educació infantil i primària. Podeu veure la seqüenciació de continguts a l’enllaç: https://escolapuigdarques.wixsite.com/glosaescolar/cicle.
Cançó improvisada, glosa, corranda, jota, nyacres, garrotín, albades, cançó de simbomba … són mots que, al llarg del nostre país, utilitzem per denominar aquelles cançons que es basen en unes melodies d’arrel tradicional sobre les quals, en el moment d’interpretar-les, es creen nous textos seguint unes normes establertes dins d’aquesta tradició poètica.
Per tant, el primer objectiu de l’aplicació de la glosa a l’escola és el de millorar la competència comunicativa oral amb una activitat transversal, interdisciplinar i totalment competencial que permet contribuir al coneixement de la nostra llengua, del nostre país i de la nostra cultura a partir d’una pràctica motivadora i satisfactòria per l’alumnat.