El Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i el Ministerio de Educación y Formación Profesional impulsa el Programa per a l’Orientació, Avenç i Enriquiment educatiu PROA+, inclòs en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, dirigit a fer costat als centres educatius sostinguts amb fons públics que presenten una major proporció d’alumnat vulnerable. Totes les comunitats autònomes hi participen. S’ha proposat participar a centres que, amb un índex alt de complexitat segons l’estudi. S’aplicarà fins al curs 2023-2024. Cada curs es rebrà un import per dedicar a les activitats. Els centres hem rebut formació en planificació estratègica.
OBJECTIUS GENERALS:
-
Enfortir els centres educatius públics perquè disposin dels recursos necessaris per compensar les necessitats i desigualtats educatives de l’alumnat i les seves famílies, per contribuir a la millora de l’equitat en l’accés a oportunitats educatives i a l’èxit escolar de tot l’alumnat.
-
Integrar el Programa PROA+ en el PMOE
-
Reforçar l’atenció de l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu i millorar l’enfocament inclusiu del centre educatiu.
OBJECTIUS ESPECÍFICS
B.1. En relació amb els centres que participen en el programa:
-
Reforçar l’equitat educativa.
-
Reforçar l’organització i funcionament dels centres escolar promovent un enfocament inclusiu que erradiqui situacions de segregació interna al centre.
-
Garantir la continuïtat i el progrés educatiu de l’alumnat, amb especial atenció a l’alumnat en situació de vulnerabilitat.
-
Reforçar l’acompanyament, la motivació i el suport individual a l’alumnat, especialment de l’alumnat en situació de vulnerabilitat.
-
Promoure i mantenir expectatives positives del professorat sobre tot l’alumnat.
-
Treballar per la millora del benestar emocional.
-
Facilitar i impulsar la implicació i la participació de les famílies.
-
Millorar la comunicació entre les famílies i els centres educatius.
-
Potenciar les oportunitats educatives més enllà de l’escola en relació amb l’alumnat en situació de vulnerabilitat.
B.2. En relació amb la dimensió comunitària de l’acció educativa:
-
Potenciar les oportunitats educatives a temps complet.
-
Potenciar la dimensió comunitària de l’educació.
-
Impulsar l’orientació d’àmbit comunitari.
ÀMBITS D’ACTUACIÓ
-
Millorar les condicions d’educabilitat.
-
Accions per donar suport a l’alumnat amb necessitats per a l’aprenentatge.
-
Accions per a desenvolupar les actituds positives en el centre.
-
Accions per millorar el procés d’ensenyament – aprenentatge de les competències essencials.
-
Accions i compromisos de gestió de centre i per a la millora de l’estabilitat i qualitat dels seus professionals.